Deťom s poruchou sluchu a reči možno pomôcť včasnou diagnostikou

20.05.2006 Levoča

Levoča 20. mája (TASR) - Včasná diagnostika porúch sluchu a reči je základným predpokladom pomoci takto hendikepovaným deťom. Zhodli sa na tom účastníci dvoj...
Levoča 20. mája (TASR) - Včasná diagnostika porúch sluchu a reči je základným predpokladom pomoci takto hendikepovaným deťom. Zhodli sa na tom účastníci dvojdňovej medzinárodnej konferencie, ktorá sa dnes skončila v Levoči.

Zlepšovať kvalitu ich života pomáha zavádzanie študijných odborov sociálnych vied. \"Na Spiši máme mnoho absolventov univerzít v Trnave a Nitre, ktorí participujú na dobrovoľníckych, často bezplatných, aktivitách na pomoc ľuďom s poruchou sluchu a reči. V súčasnosti nie sú takto hendikepovaní ľudia vnímaní ako niekto, kto nemá nádej na kvalitnú spoločenskú realizáciu, \" uviedla pre TASR Mária Gažiová z Centra psychosociálnej prevencie v Spišskej Novej Vsi.
Ako vyplynulo z obsahu konferencie, poruchy sluchu a reči sú interdisciplinárnym problémom, na riešení ktorého sa musia podieľať okrem pediatrov, foniatrov, detských psychológov a psychiatrov aj sociálni pracovníci, poradcovia, špeciálni pedagógovia a tiež laická verejnosť.
Skúsenosti z praxe prezentovala na konferencii aj Spojená špeciálna škola internátna Jána Vojtaššáka v Levoči. Zástupca riaditeľky Miloš Jozefčák spresnil, že škola zabezpečuje výchovu a vzdelávanie takto postihnutých vo veku od 3 do 19 rokov. Ich počet sa pohybuje od 120 do 130, pričom deti s poruchami sluchu tvoria necelú polovicu. Ostatní žiaci majú kombinované postihnutie a nechýbajú ani autistické deti. Súčasťou komplexu je Špeciálna pedagogická poradňa, ktorá zabezpečuje diagnostický pobyt detí, takže počty žiakov kolíšu aj počas školského roka.
\"Ak je to možné, sluchovo postihnutý žiak by sa mal naučiť hovoriť. Nie sú mu cudzie ani posunky či iný spôsob komunikácie, ale preferujeme orálnu reč, \" priblížil Jozefčák. Dodal, že kým v iných školách počty detí klesajú, v tejto žiakov pribúda.
 

Vyberte región